Piritta
Puomiranta, ryhmä oko01 30.5.2002
Luova kirjoittaminen -opintojakso, Ohjaustuokion suunnitelma
"Maailman tutkiminen Kajon mallin mukaan"
Oletteko pannut merkille, mikä ero on lapsilla?
Lapset eivät osaa sirotella. Jos antaa pienelle lapselle teelusikan, jossa on
sokeria, ja käskee sirotella, lapsi läikyttää koko lusikallisen älyttömästi
yhteen kasaan. Ja sama suolan kanssa. Yhteen kasaan. Lapsia ei kannata palkata
sirottelijoiksi. Kaikki jotenkin vaan menee yhteen kasaan niiltä heti. Vips.
Ja vanhuksilla sama juttu. Vips. (Ihminen osaa siis sirotella vain jonkin aikaa,
keskellä elämäänsä. Reunoilla ei. Vips!) (Markus Kajo: Kettusen kootut,
1996 1.)
1. Suunnittelun
lähtökohdat
Maailma on oikeasti tosi hieno paikka! Liian harvoin tulee
oikein pysähdyttyä ajattelemaan, mitä kaikkea ympärillämme tapahtuu. Pieniä
ja huomaamattomia, mutta äärimmäisen ihmeellisiä ja mielenkiintoisia asioita
tapahtuu koko ajan lähistöllämme. Suunnittelemani ohjaustuokio pyrkii avaamaan
ihmisten silmiä huomaamaan näitä arkielämän pieniä suuria juttuja. Ohjaustuokio
perustuu Markus Kajon kirjallisuuteen, sillä juuri hänellä on nerokas kyky havainnoida
maailmaa ja kommentoida sitä. Ohjattava ryhmä olisi tutustunut Kajon tarinoihin
ennen kurssille tuloa. Kohderyhmää en halua kovin tarkasti määrittää, sillä
silmien aukaisu on tärkeää meille kaikille. Mielenkiintoisinta olisi ehkä työskennellä
aikuisten kanssa, sillä lapsilla on luonnostaan vielä jäljellä kyky havainnoida,
kysellä ja ihmetellä.
2. Tavoitteet
Ryhmäläisten
tavoitteena on tarkkailla ympäristöään, pohtia ja antaa ajatuksen lentää vapaasti.
Opitaan havainnoimaan arjen pieniä hauskoja ja kummallisia asioita, ja kirjoitetaan
niistä. Ohjaajan tavoitteena on saada ryhmä innostumaan aiheesta ja kirjoittamaan
persoonallisia pieniä pohdintoja valitsemistaan aiheista.
3. Materiaali
Markus Kajon kirjallisuus
(esim. Kettusen kootut, Kettusen ensimmäinen, toinen ja kolmas)
Paperia ja kynä
4. Ohjaustilan
järjestely
Ei erityisjärjestelyjä, jokaiselle ryhmäläiselle tarvitaan
vain oma kirjoitustila.
5. Motivointi
Alkumotivoinniksi
ryhmäläiset ovat lukeneet Kajon kirjallisuutta tai katselleet hänen puheohjelmiaan
tutustuakseen hänen pohdiskelevaan tapaansa havainnoida maailmaa. Ohjaustilanteen
aluksi luetaan ääneen muutamia tarinoita Kajon kirjoista ja keskustellaan niistä.
Mikä oli hyvää, mikä huonoa? Kuinka ajatus lähti kulkemaan ja minne se päätyi?
Mikä oli pohdinnan lopputulos? Oletko samaa mieltä kirjoittajan kanssa? Keksitään
ryhmän kanssa omia aiheita, joista voisi kirjoittaa vastaavia juttuja. Jokainen
voisi vaikka vapaasti heitellä ilmaan aiheita, joita ohjaaja kirjaa taululle.
Kerrotaan esimerkkejä omista pohdinnoista. Ja sitten vain kirjaamaan ajatuksia
ylös pienten pakinoiden muodossa.
Loppumotivointina kurssin päätteksi ohjaaja kannustaa ryhmäläisiä edelleen tutkimaan
ja ihmettelemään maailmaa. Mikään ei ole niin vähäpätöistä, ettei sitä kannattaisi
pohdiskella. Kaikki huomiot kannattaa aina kirjoittaa ylös ja säilyttää, niitä
on hauska sitten myöhemmin lueskella. Ja maailma muuttuu varmasti paljon mielenkiintoisemmaksi
paikaksi, kun malttaa välillä pysähtyä hieman ihmettelemään!
6. Ohjauksen
kulku ja ajankäytön suunnitelma
Jos mahdollista, niin ryhmäläiset valmistautuvat ohjaustuokioon
lukemalla ennakkoon Markus Kajon kirjallisuutta. Jos taas ohjaustilanne tulee
yllättäen, lukee ohjaaja kirjasta pari tarinaa luokassa ennen oman pohdinnan
aloittamista. Näin ryhmäläiset saadaan motivoitua ilman ennakkotehtävääkin.
Ohjaustuokion kestoa on vaikea määrittää. Se voisi vaihdella muutamasta tunnista
viikon kestävään kurssiin. Aihetta pystyy hyvin soveltamaan erilaisiin aikatauluihin
ja opiskelijaryhmiin. Ohjaajan tehtävänä on olla vain innostaja ja motivaattori,
ei niinkään valmiiden ajatusten tai aiheiden syöttäjä. Tosin jos joku ryhmäläinen
ei millään saa aloitettua kirjoittamista, voi ohjaaja tavallaan lypsää kurssilaiselta
tätä kiinnostavia aiheita ja antaa vinkkejä erilaisiin näkökulmiin.
Pohdinnan ja kirjoittamisen jälkeen luetaan ryhmässä omia tuotoksia ääneen.
Keskustellaan tuotetuista teksteistä ja vertaillaan mahdollisesti samasta aiheesta
tehtyjä juttuja. Kommentoidaan ja arvioidaan. Ohjaustilanne päättyy pariin Kajon
kirjasta ääneen luettuun tekstiin ja loppumotivointiin.