Piritta Puomiranta, ryhmä oko01 30.5.2002
Luova kirjoittaminen -opintojakso, Ohjaustuokion suunnitelma

"Maailman tutkiminen Kajon mallin mukaan"

Oletteko pannut merkille, mikä ero on lapsilla? Lapset eivät osaa sirotella. Jos antaa pienelle lapselle teelusikan, jossa on sokeria, ja käskee sirotella, lapsi läikyttää koko lusikallisen älyttömästi yhteen kasaan. Ja sama suolan kanssa. Yhteen kasaan. Lapsia ei kannata palkata sirottelijoiksi. Kaikki jotenkin vaan menee yhteen kasaan niiltä heti. Vips. Ja vanhuksilla sama juttu. Vips. (Ihminen osaa siis sirotella vain jonkin aikaa, keskellä elämäänsä. Reunoilla ei. Vips!) (Markus Kajo: Kettusen kootut, 1996 1.)

1. Suunnittelun lähtökohdat
Maailma on oikeasti tosi hieno paikka! Liian harvoin tulee oikein pysähdyttyä ajattelemaan, mitä kaikkea ympärillämme tapahtuu. Pieniä ja huomaamattomia, mutta äärimmäisen ihmeellisiä ja mielenkiintoisia asioita tapahtuu koko ajan lähistöllämme. Suunnittelemani ohjaustuokio pyrkii avaamaan ihmisten silmiä huomaamaan näitä arkielämän pieniä suuria juttuja. Ohjaustuokio perustuu Markus Kajon kirjallisuuteen, sillä juuri hänellä on nerokas kyky havainnoida maailmaa ja kommentoida sitä. Ohjattava ryhmä olisi tutustunut Kajon tarinoihin ennen kurssille tuloa. Kohderyhmää en halua kovin tarkasti määrittää, sillä silmien aukaisu on tärkeää meille kaikille. Mielenkiintoisinta olisi ehkä työskennellä aikuisten kanssa, sillä lapsilla on luonnostaan vielä jäljellä kyky havainnoida, kysellä ja ihmetellä.

2. Tavoitteet
Ryhmäläisten tavoitteena on tarkkailla ympäristöään, pohtia ja antaa ajatuksen lentää vapaasti. Opitaan havainnoimaan arjen pieniä hauskoja ja kummallisia asioita, ja kirjoitetaan niistä. Ohjaajan tavoitteena on saada ryhmä innostumaan aiheesta ja kirjoittamaan persoonallisia pieniä pohdintoja valitsemistaan aiheista.

3. Materiaali
Markus Kajon kirjallisuus
(esim. Kettusen kootut, Kettusen ensimmäinen, toinen ja kolmas)
Paperia ja kynä

4. Ohjaustilan järjestely
Ei erityisjärjestelyjä, jokaiselle ryhmäläiselle tarvitaan vain oma kirjoitustila.

5. Motivointi
Alkumotivoinniksi ryhmäläiset ovat lukeneet Kajon kirjallisuutta tai katselleet hänen puheohjelmiaan tutustuakseen hänen pohdiskelevaan tapaansa havainnoida maailmaa. Ohjaustilanteen aluksi luetaan ääneen muutamia tarinoita Kajon kirjoista ja keskustellaan niistä. Mikä oli hyvää, mikä huonoa? Kuinka ajatus lähti kulkemaan ja minne se päätyi? Mikä oli pohdinnan lopputulos? Oletko samaa mieltä kirjoittajan kanssa? Keksitään ryhmän kanssa omia aiheita, joista voisi kirjoittaa vastaavia juttuja. Jokainen voisi vaikka vapaasti heitellä ilmaan aiheita, joita ohjaaja kirjaa taululle. Kerrotaan esimerkkejä omista pohdinnoista. Ja sitten vain kirjaamaan ajatuksia ylös pienten pakinoiden muodossa.
Loppumotivointina kurssin päätteksi ohjaaja kannustaa ryhmäläisiä edelleen tutkimaan ja ihmettelemään maailmaa. Mikään ei ole niin vähäpätöistä, ettei sitä kannattaisi pohdiskella. Kaikki huomiot kannattaa aina kirjoittaa ylös ja säilyttää, niitä on hauska sitten myöhemmin lueskella. Ja maailma muuttuu varmasti paljon mielenkiintoisemmaksi paikaksi, kun malttaa välillä pysähtyä hieman ihmettelemään!

6. Ohjauksen kulku ja ajankäytön suunnitelma
Jos mahdollista, niin ryhmäläiset valmistautuvat ohjaustuokioon lukemalla ennakkoon Markus Kajon kirjallisuutta. Jos taas ohjaustilanne tulee yllättäen, lukee ohjaaja kirjasta pari tarinaa luokassa ennen oman pohdinnan aloittamista. Näin ryhmäläiset saadaan motivoitua ilman ennakkotehtävääkin. Ohjaustuokion kestoa on vaikea määrittää. Se voisi vaihdella muutamasta tunnista viikon kestävään kurssiin. Aihetta pystyy hyvin soveltamaan erilaisiin aikatauluihin ja opiskelijaryhmiin. Ohjaajan tehtävänä on olla vain innostaja ja motivaattori, ei niinkään valmiiden ajatusten tai aiheiden syöttäjä. Tosin jos joku ryhmäläinen ei millään saa aloitettua kirjoittamista, voi ohjaaja tavallaan lypsää kurssilaiselta tätä kiinnostavia aiheita ja antaa vinkkejä erilaisiin näkökulmiin.
Pohdinnan ja kirjoittamisen jälkeen luetaan ryhmässä omia tuotoksia ääneen. Keskustellaan tuotetuista teksteistä ja vertaillaan mahdollisesti samasta aiheesta tehtyjä juttuja. Kommentoidaan ja arvioidaan. Ohjaustilanne päättyy pariin Kajon kirjasta ääneen luettuun tekstiin ja loppumotivointiin.